maandag 5 september 2016

Bölles Bunter in ut Wèlt Weste V

Aan het strand bij Monterey:
Zeehonden, golven, aalscholvers,
regen, schuim en geen kwallen   

Maandag 15 mei 2000 7.30 uur. Monterey (CA). Met een sloot thee, een banaan en een sinaasappel p.p. (7$ total) zitten we hier op de porch van Monterey Beach Hotel te ontbijten.
 We zien de branding met golven tot 1,5 tot 2 meter op ons toerollen en breken in witte schuimlijnen. Vlak achter de eerste golf kruist een groepje van 5 à 6 pikzwarte zeehonden door de baai. Ze springen uit het water als dolfijnen. Een aalscholver vist ± 20 centimeter boven de brandingsgolf met zijn bek door het water snijdend.
 Het is ongeveer 15°Celsius, zwaarbewolkt en het regent af en toe flink. Vandaag gaan we naar San Francisco. Er was geen belangstelling voor het aquarium vol kwallen van Monterey. Dus we blijven hier niet lang hangen.
 De onderste 20 cm van mijn nieuwe kaki broek en mijn schoenen zijn droog. Gisteravond werd ik echt verrast door de branding op dit vrij smalle zandstrand. In geen tijd spoelde het water over mijn schoenen en broek. Wow, maar de zeewind droogde snel.
 Ik zag ook nog drie piepkleine strandlopertjes op dunne pootjes, die het op- en afgaan van het water met elke brandingsgolf volgden om in het kletsnatte zand naar voedsel te peuren met hun steeksnaveltjes. Soms werden ze ook door het snelle water verrast, maar één keer vloog er een een stukje. Ik heb inktproblemen.


BUNTER    

Geen opmerkingen: