vrijdag 5 juni 2009

Bunter in de tropen 2

Bunter Tropical

Alles klaar; Obama
heeft gewonnen!
We kunnen weg...

Woensdag 5 november 2008,
Kwart voor vier op mijn nieuwe HEMAklokje. In de trein tussen Eindhoven en Den Haag Centraal. Donker weer. We zijn echt vertrokken voor ruim 3 weken tropisch regenwoud in Costa Rica (we passeren nu Boxtel). Vanochtend de laatste dingen gedaan: ontbijten, douchen, schonen inspuiten, glas wegbrengen, afwasje doen, bagagecheck, reispapieren enz. Ik tref buiten op weg naar de glasbak Margriet van Koolwijk bij het autozuigen. Zij weet nu ook dat we weggaan en twee kleindochters hebben.
Miesmannetje
Dit is de ochtend der ochtenden:
Barack Hussein Obama, een zwarte Amerikaanse advocaat en buurtwerker in Chicago heeft de Amerikaanse presidentsverkiezingen gewonnen van miesmannetje en militair veteraan van 72 John McCain. 5 staten waren nog onbeslist , maar toen we voor het laatst CNN bekeken om ± 13.15 uur had Obama 324 kiesmannen tegen ± 150 voor McCain. Hoera! Ik ben opgetogen, ontroerd en ontzettend opgelucht tegelijk. Deze swartman heeft het met zijn charisma en zijn prachtige speeches toch klaargespeeld als Democraat na 8 waanzinnige jaren Bush (Tilburg nu). Vannacht om half 3 moest ik effe plassen. Ik ben in mijn pyjama zonder ochtendjas beneden met weinig geluid CNN gaan kijken. Ik zag de eerste exitpolls binnenkomen en Obama gelijk de leiding nemen van ± 70 kiesmannen tot 207, terwijl kakwang McCain heel lang bleef hangen rond de 30 en de 50 kiesmannen. Pennsylvania voor Obama en Ohio ook, zelfs Florida naar Obama, maar pas later op de ochtend.
Washington
Ik heb 2 uur gekeken naar het NOSprogramma vanuit een groot café in Washington: fascinerend! Tot half vijf! Obama op 207 en Mccain op 134 en de hele Westkust moest nog komen: allemaal Democraat. Alleen de dunbevolkte staten, de boerenstaten in de Great Plains gaan altijd naar de Republikeinen, maar leveren 3, 4 of 6 kiesmannen op. Ik ben echt ontzettend blij. Misschien ga ik wel Amerikanen op vliegveld Newark feliciteren met hun nieuwe president in de hoop geen Republikeinen te treffen. Wat een historische tijden we beleven.

Goede Vraag: Wat zoekt die Bunter in de tropen, als hij zo'n achtertuintje heeft?

We waren al om 13.45 uur aan het junglestationnetje in Spaubeek. Dat is de tijd voor de trein naar Heerlen. Een half uur te vroeg: ons treintje naar Sittard ging pas om 14.16 uur. Foutje. We zijn een half uurtje later in Leiden bij Floor. Geeft niks, Doey.

Nog een vraag: Naar de tropen, als je midden in Zuid-Limburg woont? Is dat wel nodig?

BUNTER

Geen opmerkingen: