zaterdag 25 april 2009

Chinees Dagboek, deel XXV


Chinees Dagboek, deel XXV,

(zhōng)(guó) ()()()(èr)(shí)()()(fen)



Met Bunter naar Beijing XXV




Pavarotti mocht niet zingen!



星期六,zaterdag nog steeds, 15.30 uur Beijing time,

In de lucht met Lufthansa, ergens boven Zuid-Rusland.

Was ik me daar bijna doorgebroken in Polen. Aan boord van deze Jumbo-jet raken Ernst en ik aan de praat met en aantal Poolse mannen van onze leeftijd. Al gauw zingen we samen ‘Ein Prosit der Gemütlichkeit’ en ‘Beij mien grameer op ut stupke’ enz. En tenslotte ‘Nessun dorma’. Dan grijpt Frau Busch/Kroll van de Lufthansa in, na het tweede couplet, precies als ik op weg wil naar het all’alba vincero. Sie singen wunderbar, zegt ze, maar er hebben mensen geklaagd. Weer van die ouwe zeiktrutten natuurlijk, die niet kunnen uitstaan met hun (…… ingreep van de censor) dat de mannen plezier hebben onder elkaar!! Bah. Mar met die paar zangregels ben ik voor de Polen wel Pavarotti!





Het is allemaal om je op te kloten, maar het blijft leuk, maar anderen hebben meer remmingen en inhibities. Ik stop natuurlijk. Straks maken ze nog een extra tussenlanding om mij aan de grond te zetten en te lozen. Ik repliceer Frau Busch dus met deze woorden: “Wo man singt da lass dich nieder; böse Menschen haben keine Lieder.” Zo.

En nu over vrijdag. Het is zwaarbewolkt en regenachtig in beijing als we op weg gaan naar het Zomerpaleis van de Ming- en de Qing-keizers vanaf 1750. Een prachtig complex met woonvertrekken, hofjes, tuinen, historisxche vergader- en verdragsplaatsen, een eigen Jingju-operatheater en ja, ook een lange gang langs de kust van een heel groot meer. (Lange gaank, apotheker, diarree, moeder, klein wanhopig jongetje enz.).

Aan het begin staan de meeste keizerlijke gebouwen in hofjesvorm. Dan komt er een grote tuin op een heuvel. En in het midden daarvan een heel grote paleistoren met prachtig Chinees dak. Omdat in 2008 de O. Spelen in Beijing zijn, worden zowel de lange corridor als het hoofdgebouw opgeknapt. Het staat allemaal in de steigers en er wordt stevig aan gewerkt. Jammer, maar we kunnen nog doorlopen naar het Stenen/Marmeren Schip van de laatste grote Keizerin/Weduwe Cīxì (Tsiessie). Zij had in het Zomerpaleis lange tijd haar hoofdkwartier. Achter die niet varende boot gaan we thee en koffie drinken op een balkon.

BUNTER


Nota Bene: Dit is echt de voorlaatste aflevering van ons Chinees avontuur in 2006. Over enkele dagen verschijnt hier nog de laatste aflevering met de thuisreis en nog meer details over de laatste dag in 北京。Ik neem aan dat iedereen intussen weet dat hier Beijing staat. MAAR DE AVONTUREN VAN BUNTER GAAN DOOR. NA CHINA VOLGT EEN VEEL; RECENTERE REIS NAAR DE TROPISCHE REGENWOUDEN VAN COSTA RICA EN DE INHEEMSE INDIANEN ALDAAR. NIET TE VERSMADENB VOOR ELKE RECHTGEAARDE REIZIGER: BUNTER IN DE TROPEN. Zo ga ik binnnenkort verder.

B.

Geen opmerkingen: