donderdag 7 mei 2009

Chinees dagboek, deel XXVI

Chinees dagboek, deel XXVI (SLOT)

(zhōng)(guó) ()()() 二(èr)(shí)六(liù) ()(fen)

Met Bunter helemaal terug van Beijing! XXVI

Weer thuis, toch jammer! 可惜

Zondag 14 mei 2006 (huisadres),

Thuis !! Gisteravond om 22.35 uur stonden we gepakt en gezakt en doodmoe voor onze eigen deur per taxi vanuit Intercity-station Geleen-Oost. We hebben nog wat suf rondgezeten, blij verwelkomd te worden door onze eigen Youp en de stapels en stapels post bekeken. Gelukkig ook veel niet te lezen reclamezooi en onder de trap drie stapeltjes kranten. Une mer à boire. Maar dat hoort bij een zeer verre en lange vakantie. China begint langzaam tot me door te dringen. Daarom zal dit ook niet de laatste bijdrage aan dit dagboek zijn, al zal ik het verslag hier technisch afronden met de laatste dag in Beijing, hoofdstad van het noorden. ’s Morgens tot ±½1 het Zomerpaleis. Een prachtig oud complex (1740→) waar het wel erg druk was, maar waar we een mooie rondwandeling gemaakt hebben tussen rode legers van bejaarde Chinezen door en hele scholen met leerkrachten in klassen onderverdeeld allemaal in paarsblauwwitte trainingspakjes. Ik heb een hele grote en lange school van voor tot achter ‘hello’ laten zwaaien. Het Zomerpaleis is na de Frans-Britse verwoestingen van 1900-1920 helemaal opnieuw opgetrokken. Hier was het hoofdkwartier van de laatste koloniale machten in China. Nu is het allemaal vergane glorie, maar wel architectonisch heel mooie glorie, en soort Efteling, maar dan heel echt. Veel dingen in de steigers voor de Olympische Spelen 2008. Vervolgens naar de lamatempel in de stad. Een boeddhistisch complex, heel mooi van kleur, maar niet wezenlijk verschillend van de vele andere tempels die we hebben gezien. Hadden we kunnen overslaan omdat ons schema door de toegevendheid van onze Chinese gids Frank toch al uitliep. Geluncht in en 4-sterrenhotel in een aparte kamer vlak achter een zaal, waar aan ±5 grote, ronde tafels een hele meute Chinezen gezellig zaten te kwetteren en te eten. ’s Middags maakten we een tocht door een grote hutongwijk van Beijing. Hutong is het Mongoolse woord voor waterput en historisch gezien hebben zich bij de invasie van Dhengis Khan (1200→) in Beijing rond zelf gegraven waterputten in kleine huisjes en nauwe straatjes gevestigd. We hebben door deze oude wijkjes van B. een tochtje per bedjak gemaakt. Maar het was erg toeristisch op onze plek: er waren gezien het grote aantal bussen heel wat mensen op pad. Er wonen gen Mongolen met in de hutong en ook heeft iedereen nu waterleiding en zijn er geen putten meer. Alles is degelijk overgenomen door de Chinezen. Onze gids is een jonge Chinese vrouw die niet zo goed Engels spreekt. Door de avondspits lopen we met onze kleine bus hartstikke vast in het verkeer dat door de vele stoplichten als ouwe tandpasta door een roestige tube geperst wordt. Om half 7 in plaats van om 17.00 uur zijn we pas bij het hotel.

We kunnen nog effe naar boven rennen om onze bagage te dumpen en dan snel naar een voorstelling van een acrobatenshow per metro (3 per persoon !). De show is erg leuk: nummers met bordjes op stokjes, met fietsen, met hoeden van stro, met springers door hoepels (2x mis!) allemaal uitgevoerd door bijzonder soepele vrij jonge jongens en meisjes.

Er is ook een act met rijstkommen op de voeten van meisjes, een tweepaalact voor snel klimmende jongens, meisjes met kooitjes vol rode ballen op hun koppen en voeten en in hun mond. Tenslotte drie heel jonge meisjes die hun ranke lijfjes in een soort grote prullenbaktonnetjes steken en zo met hun konten omhoog lopen op handen en voeten. Ze kwamen binnen, terwijl over hun tonnetjes de kleren en de koppen van drie keizerlijke ambtenaren met oorkleppen vastgemaakt waren. Kostelijk. Ja: ook nog een vrij dik blauwgekleed meisje op het slappe koord.

Het slotdiner viel wat tegen vanwege de locatie. Een restaurantje met lawaaiig personeel. Mariska zeurde aan èèn kant over de garnalen die ze niet lust en aan de andere kant zit slijmhoestChristiane te zeiken over het spijsvet der Chinezen. De volgende lange reis in ieder geval geen kettingrooksters meer.

Zaterdagmorgen, vertrek om 07.00 uur uit ons allerlaatste Chinese hotel: Sanyuan Jinan hotel naast het Oost-station van Beijing. Zonder files op weg naar het vliegveld, waar ik nog drie boeken (Chinees) en een woordenboekje heb ingeslagen van mijn allerlaatste yuan. Zwaar, maar het moet. We stijgen een Betje knobbelend op om ½11-11.00 uur en hebben een zeer gladde vlucht naar Frankfurt, waar we om ½3 plaatselijke tijd landen. Een tussenlanding en we moeten kilometers lopen naar gate A26, waar we de slotvlucht naar Amsterdam hebben om 16.30 uur. Het regent met bakken in F. Onweders en niet zo’n kleintjes. We stijgen vlak langs zo’n onweer op en dat zorgt voor hel wat geknobbel tijdens de vlucht omhoog. Niet leuk!! Met de KLM hadden we op Schiphol direct kunnen landen! Om ± 18.00 uur eindelijk in Amsterdam. Ernst en mariska moeten nog helemaal naar Friesland en wij naar Limburg-Zuid. Floor en Eduardo staan ons al op te wachten, de schatten. Zij krijgen als eerste de cadeautjes. We gaan op weg per trein met een overstap in Utrecht. Tussen U. en Roermond slaap ik liggend over twee banken als een roos op mijn zware rugzak. Ons avontuur is nu ten einde. Jammer