maandag 16 december 2013

Bijna elke dag gedacht

Maandag 16 december 2013

Lobben als borsten

Ik zag het zaad van mijn Johannesbroodboom ontkiemen op mijn vensterbank (Ceratonia siliqua)(grote, bruine zaadpeulen van een boom in een berm losgetrokken op Mallorca in september). De twee zaadlobben klapten onder een laagje zwarte aarde uit elkaar en open en lieten al meteen het eerste stengeltje met roodaangelopen eerste vormblaadjes zien. De zaadlobben niet alleen als reservevoedsel voor de kiemplant, maar ook als beschermende huls om de plant daar te brengen waar de groei optimaal is: op het scheidsvlak van atmosfeer en bodem dichtstbij licht en vocht. De zaadlobben als botanische moederborsten.
Bunter

Moment van de dag

Kerstzingen

 Zondag 15 december met bijna honderd mensen oude en nieuwe Kerstliederen zingen in het Heerlense Glaspaleis. Voor mij is er niets mooiers denkbaar. De teksten zijn vertrouwd en de noten nog meer. Wat is er toch met kerstliederen dat je ze onmiddellijk herkent als kerstgezang? . Dat je onmiddellijk denkt aan samenzijn met zoveel mogelijk goede vrienden en vriendinnen, familie tot in de verste vertakking in een warm huis met veel en lang lekker.
 eten. Denkt aan je eigen  kindertijd, toen je een kerstgedicht van een of andere vrome frater, 25 coupletjes, nog zo uit je bolle koppie kon opzeggen.  Terwijl je nu voorshands enkel zo geconcentreerd mogelijk met veel aandacht voor hard en zacht in een oberpak met zwarte strik staat te zingen voor misschien honderd mensen.
Elk jaar krijg ik er opnieuw kalkoenenvel van en kom ik echt los van de grond met engelenvleugeljeuk tussen de schouders. Ik houd van kerstliederen! Ik ben er zelfs gek op! 
Bunter 


  

Geen opmerkingen: