vrijdag 13 december 2013

Vrijdag 13-12

Elke dag een gedachte

Ter kimme

Vanmiddag heb ik de plek aan de dorpshorizon opgezocht, waar de zon ter kimme zou nijgen. Ik was te vroeg om vier uur bij stralende onbedekte hemel. Geel was de zonnebol nog, toen ik de Schoolstraat afkeek en onze ster leek te aarzelen met zakken. Langzaam liep ik door; stok in linkerhand, terwijl mijn brein zachtjes in mijn schedel begon te wiegen. Een massage die me deed vollopen van geluk. Zomaar, alsof er geen kronkels.meer in mijn grijze massa zaten. Ja, daar weerkaatste het laatste licht al oranjerood op het vensterglas van de buren. Ik ben niet meer terug naar school gegaan. Genoeg geleerd voor vandaag.
  Bunter 

Dagelijks 0genblik

De vette klei woog zwaar op de betontegel met ingewassen grint. Met een kromme strontvork trok ik de zware grafsteen rechtop uit de grond, alsof ik een ingegraven askist zocht uit een steen- of metaaltijd, lang geleden. Eigenlijk wil ik eindelijk gewoon meer ruimte voor preitjes, boontjes, kropjes sla en worteltjes. Ik draai me om en beklim ons nieuwe tegelpad om de löss van mijn laarzen te schrapen. En daar is medam Merel al, het kopje schuin om als het ware recht in de losgewoelde grond te kijken. Pik, pik, pik, pats, daar kronkelt al een vette regenworm in haar sneb. Hap slok! En nog een, en nog een. Mijn gepland moestuintje is voor haar een heerlijke slagerij.
Bunter     

Geen opmerkingen: