woensdag 18 december 2013

Woensdag 18 december,

Bijna dagelijks denken


Maagdelijk

Ik zag ze links van mijn zwarte voortuinpad op de gond liggen tussen enigzins geteisterde, maar nog mooi gele winterviolen. Het leken wel ontijdige kersen. Unzeitgemäss zou Nietsche zeggen, niet passend bij de tijd van het jaar. Eentje los en twee nog vast aan een droog, dood en bruinverkleurd eikenblaadje van niks. Opgeraapt. Jaahaa, bladgallen, bolle huisjes van galwespen, veroorzaakt door uitgelokte bolvormige woekering van bladweefsel, waarin wespenlarven groot worden. En subtiele manier om je allerkleinste en jongste babies door het winterse pokkenweer hier te laten groot worden ondanks sneeuw, ijs, regen, gure kou. Het blaadje met de twee galletjes heb ik binnen gelegd en nu lees en overweeg ik, dat daaruit nu ongeveer grote wespen kunnen kruipen die op de winterknoppen van de eiken nieuwe levensvatbare eitjes leggen zonder door mannenwespen betiemeld en betatst te zijn. Foeltuwel? Juist ja, maagdelijk geboren wespjes. Hoe toepasselijk vlak voor de Kerst. Bij insekten is het geen probleem... Heulemaol nie! Die galletjes moeten snel weer naar buiten. Geen eierende galwespen tussen mijn muren,

Bunter 

Momentje van 18-12


 Zaadpruikjes

Zomaar langs een lange dorpsstraat en village. Daar staat het 'Heerlijke reizigersgevoel' (Travellers Delight volgens de Britten), vol met witgrijze zaadpruikjes. Takje geplukt, in de achtertuin in de dikke löss gedrukt, groeien jongens, opgezocht: Clematis vitalba alias Bosrank.. Is me familie van die dekselse kruipende boterbloem, die ik te vuur en te zwaard al jaahaaren uitruk met behulp van afgedankte schilmesjes. Is een echte liaan uit een grioteb tropische familie, Sjiek, hè? Hei, ouwe Bosrank, ik wil je in mijn jungletuin. Laat gaan dus, makker. Tarzan en Jane zijn hier welkom. AAAAhoeWAAAA!!!

Bunter
   

Geen opmerkingen: