maandag 23 december 2013

Precies één dag voor kerstavond.

Licht

Het nieuwe licht is mijn thema voor de Kerst van dit jaar. En dat komt door die prachtige dagen in de laatste weken voor Kerstmis dit jaar. Open, zonnig, helderblauw met veel gelegenheid om de zonsondergangen te gaan bewonderen aan de rand van mijn dorpje, even buiten de bebouwde kom met het juiste stukje horizon in beeld.
Ik heb de laatste paar dagen de tijden van zonsopkomst en zonsondergang genoteerd in mijn zwarte elastiekboekje (als je begrijpt wat ik bedoel) om nu eens precies na te gaan, wat dat betekent: 21 december is de kortste dag van het jaar. Welnu de statistieken voor 21-12-13: Zon op 8.46 uur en onder 16.29 uur. Qua minuten licht was 21 december net 1 minuut korter dan 20 december: zon op om 8.45 uur en onder om 16.29. En die minuut zit hem in het later opkomen op 21-12. Op 22 december, zondag komt de zon even laat op als 21-12, namelijk ook 8.46 uur, maar ze gaat twee minuten later onder: 16.31 uur. En dat is de tendens van het licht: de ondergangen zijn steeds later, terwijl de opkomsten ook steeds nog ietsje later zijn tot eind januari.
Bij Stonehenge en andere steentijd-kalenders, zal het dus steeds bij zonsondergang druk zijn geweest met de lichtkijkers. Want de sonsondergang is beslissend voor de vraag. Midwinter of niet?
  Ik wens dus iedereen een heerlijk, prettig, fijn, vredig midwinterfeest. Kerstmis is in mijn achtergrond altijd een zalig feest, of liever nog een zaolig met die prachtige donkere verkleuring van de a-klank. Die hoort bij de christelijke optuiging van de midwinter met een maagdelijke geboorte, herders, engelen, wijzen, een boze koning en Jozef, die zich geen houding weet te geven en daarom maar aan onthouding doet. Sint-Jozef-nachten (als iemand nog weet wat dat zijn) tot na de geboorte van Jezus (Math. 1, vers 25), knap hoor.
  Veel licht in deze donkere dagen wens ik al mijn lezers en lezeressen, figuurlijk, maar ook letterlijk. Zonlicht in de ogen werkt uitstekend tegen donkere gevoelens. Na zoveel zonsondergangen ben ik bij vlagen erg zingerig geworden. prima voor de zuurstofopname in het bloed en het gevoel energiek te zijn.

Veel licht!
Bunter               

Geen opmerkingen: