zaterdag 4 oktober 2008

De Waerelt volgens Bunter VIII




Herfstbladeren op melamine

De chemische structuur van melamine


Iedereen kent deze dooddoener: je kunt wel steenrijk zijn, maar als je niet kunt poepen...
Korter kan ik niet duidelijk maken, dat mensen twee grote angsten kennen: de angst voor armoede en de angst voor langdurige, pijnlijke ziekte.
Het moet deze aanleg zijn, die ervoor zorgt dat de wereld vandaag de dag op zijn kop staat. Vanuit het westen probeert het kredietschandaal een voet tussen de deur te krijgen als een brutale colporteur zonder IDkaart. En vanuit het oosten probeert de giftige melaminemelkplas als kwelwater onder een onversterkte dijk door te sijpelen. Vier dode kindertjes, 13.000 in het ziekenhuis, 104 kritiek.
Woede
Wat mij helemaal van mijn stuk bracht was de ontsnapping enkele weken geleden van 26 ton melamine uit een opslagloods bij Chemelot/DSM. Terwijl in China duizenden kleutertjes en baby’s lijden aan melamine, zegt een woordvoerder van DSM: de stof is niet giftig en ook niet schadelijk voor het milieu. Toen ik dat las, ben ik bijna uit pure woede opgehouden met eten en drinken en kon ik mezelf nog net weerhouden om mijn bank opdracht te geven mijn aandelen in de chemische industrie van de hand te doen. Bijna was ik ook in crisis geraakt.
Ik zie hebzucht als grootste oorzaak van ellende en die hebzucht wordt natuurlijk gedreven door angst voor armoede.
Misschien is angst nog een diepere factor of het omgekeerde: verkeerde inschatting van risico’s, de klassieke overmoed. Nu is het zaak onze geestelijke balans weer te vinden. Ik zou mijn lezers daarom het volgende willen toeroepen: laat je door niemand gek maken. Kalmte kan je redden zei mijn moeder José zaliger. En denk eraan: binnenkort worden alle boombladeren bruin, geel en rood en vallen op de grond. Schrik nou niet, want dat is echt doodnormaal, hoor! Vorig jaar is het toch ook herfst geworden.
Wreed aplomb
De mensheid lijdt het meest door het lijden dat zij vreest. Dat is eigenlijk de boodschap met het advies kalm te blijven. Maar wat zo’n zegsman van DSM uitkraamt is natuurlijk het andere uiterste. Met pure academische arrogantie en met het wrede aplomb dat een grote multinational zich denkt te kunnen permitteren, kwaakt die man daar dat melamine niet giftig is en ook niet schadelijk voor het milieu. Eigenlijk zou de betrokken journalist van het dagblad hebben moeten repliceren: beste mijnheer de zegsman van DSM zou u om uw stelling aan te tonen eens een glaasje water met melamine willen drinken of er een hapje van eten? Misschien dat die man dan op het idee gekomen, dat melamine alleen dan niet giftig is, als het enkel en alleen op straat ligt en wel op plekken waar geen kinderen spelen.
Journalisten
Maar ja, ik wil absoluut niet generaliseren, maar er zijn journalisten die als spreekbuis functioneren en die al blij zijn als ze iemand met een soundbite of een paar zinnen commentaar aan de draad gekregen hebben. En waarom lezen wij niets over aard en toepassing van melamine? En doorvragen was ook mogelijk geweest. In 2005 kwam het bericht naar buiten dat DSM Melamines een joint venture is begonnen met een zeer groot olieconcern in China, de China National Offshore Oil Corp Chemical Ltd om samen op het eiland Hainan, helemaal in het zuiden voor de kust van China, de grootste melamine-fabriek ter wereld te bouwen met een capaciteit van 120.000 ton per jaar. Die fabriek zou in 2008 in productie komen. Hoe zit het daar dan mee en neemt DSM maatregels om misbruik van dat spul tegen te gaan? In het Chinese persbericht over deze plannen staat alweer dat melamine ‘poisonfree’ is, gifvrij. De afschuwelijke feiten hebben nu wel het tegendeel bewezen in China zelf. Zou het ook niet eens tijd zijn, mister DSM, om de reputatie van jullie melamine eens goed tegen het licht te houden en naar nieuwe bevindingen te handelen? Je moet wel even zoeken via Google als journalist, maar dan kun je al deze vragen stellen. Gifvrij en ongevaarlijk? Voorlopig en vooralsnog: MIJN ZOLEN!
Melamine is de basisstof voor een kunsthars waarmee heel veel materialen van mooie gladde en sterke coatings voorzien worden.
Heel onze omgeving is doortrokken van melamine, maar gelukkig in een inerte, een niet-actieve vorm. Ik denk dat de moderne mens niet meer zonder melamine kan, maar daar staat tegenover dat er over melamine geen rabiate onzin verteld mag worden, wanneer in het verre oosten misdadige versnijders van producten fatale oplossingen voor het afdekken van hun bedrog verzinnen.
Ik kan er zo woedend over worden. Giftigheid wordt bepaald door de dosis, zegt de Zwitserse geneeskundige Paracelsus uit de zestiende eeuw. Zo kun je van helder water doodgaan als je erin verdrinkt. Meestal zeggen we dat stoffen, die in heel kleine doses schadelijk zijn, giftig zijn. En de giftige dosis van melamine blijkt te variëren naar de leeftijd van de getroffen personen. Het effect op baby’s is veel ernstiger, dan de chronische effecten bij volwassenen.
De Zwiterse geneeskundige Paracelsus uit de zestiende eeuw

En tenslotte mijn eigen verbijstering elk jaar. Al dat boomgroen dat afval. Al die botanische zonnecellen die bij licht zuurstof, zuurstof en zuurstof produceren en waaraan het ‘hogere’ leven zijn bestaan dankt. Op het noordelijk halfrond sterft afgezien van de naaldbomen en de hulst nagenoeg alle groen af. En toch blijft er genoeg zuurstof voor ons allen in de atmosfeer. Ik zie aan mijn notenboom de knoppen zitten, die over zeven maanden in april weer uitlopen. Diep in die knoppen zitten nu al alle bladeren voor een heel seizoen. In kiem en heel klein opgevouwen. Heerlijk idee.
Bunter

Deze uitval is op zondag 28 september in verkorte vorm verschenen in Zondagsnieuws als de column 'Úitzicht op'met als kopje 'Bladeren'


Geen opmerkingen: