vrijdag 24 oktober 2008

De waerelt volgens Bunter XI

Woede als wondermiddel in donkere tijden


Velen zien bruine bladeren vallen en bomen kaal worden. Anderen kijken huizenhoog tegen hun griepprik op n beginnen elk pijntje nauwgezet te boekstaven op speciale kladblokjes voor een volgende bezoek aan de huisarts, liefst op maandag. Er zijn zelfs mensen die zich in het hoofd gezet hebben, dat ze chronisch verkouden zijn.
Kortom: het gaat nu niet meer om de centen maar om het vege lijf voor zover zich dat tussen maag en uitgang, tussen long en huig of tussen de oren en boven de wenkbrauwen bevindt. Het is de tijd van de grote jammerklacht met het afnemen van het daglicht. Dagdromen van Duitse boshotels helpen niet meer.
Poolnacht
Nu ben ik ooit van plan geweest naar de noordelijkste universiteit van de wereld in Tromsø te gaan, waar men zich door het ontbreken van daglicht tussen eind november en eind januari in de poolnacht, heeft toegelegd op de bestrijding van winterdepressies. Heel Noord-Scandinavië staat bekend als natuurlijk verspreidingsgebied van deze aandoening en men zet daar ‘lichttherapie’in met veel succes. En overigens slikten ook in Nederland in 2007 al bijna een miljoen menen medicijnen tegen depressie. Elke dag goed kunstlicht in de ogen is voor de Noord-Noren een probaat middel. Deze behandeling, die men in het Noors Luussterapie noemt, foneties gespeld uiteraard en uitgesproken met de nadruk op de úu'-klinker en de 'a' , gaat uit van de theorie dat de stof serotonine een sleutelrol speelt bij de aandoening. Serotonine is een signaalstof in gebruik in zenuwbanen in lichaam en hersens bij in het algemeen de lustbeleving. Dat kan over seks gaan, maar ook over gewoon plezier en opgewektheid.
Serotonine
Teveel natuurlijke duisternis lokt depressie uit, omdat daglicht, dat via de ogen het lichaam binnenvalt, een natuurlijk sein is aan ons systeem om als de wiedeweerga de opwekstof serotonine aan te gaan maken om ons innerlijk telegraafsysteem weer op scherp te zetten. Sta op is de boodschap, ga aan de gang, werk aan de winkel, lachen, joh. Enz. Te weinig licht in de ogen, te weinig serotonine in de bedrading en daar ga je. Er overvalt je een gevoel van extreme uitputting, waar je normaal uitgeslapen en opgefrist naar de pisbak zou rennen om je dag klaterend en sissend te beginnen. Mijn D-reis ging niet door omdat mijn toenmalige werkgever de relevantie er niet van inzag, afgezet tegen de kosten, uiteraard. Een gemiste kans, want in het hoge noorden is door de poolnacht en iets meer naar het zuiden het korter worden van het daglicht het vaak voorkomen van depressies toch wel een groot probleem.

Depressief met Vincent van Gogh

Ik heb de twijfelachtige eer uit ervaring te spreken. Een keer of vier in mijn leven is in mijn systeem een depressie binnengeslopen. Uiteraard ben ik enigszins bipolair van aanleg. Dat betekent, dat ik in vroeger tijden zogenaamde manische dagen had, super dagen, waarop ik twintig dingen tegelijk kon doen, maar ook offdays, waarop ik tot niets kwam. Voor iedereen een normaal verschijnsel tot op zekere hoogte, maar als het structureel je leven binnenkomt heb je om de zoveel jaar een fantastisch probleem. En vreet het door tot in het extreme angststadium, dan breekt de hel los! Deze aanleg en aandoening heeft gelukkig zijn tanden op mijn geestelijke taaiheid en ervaring stukgebeten. De jaren hebben mijn aanleg langzaam afgesleten, vermalen. Een echte depressie is een van de ergste aandoeningen, die er in het boekje staan, hoewel er objectief voor de medische onderzoeker en fysiek ingestelde behandelaar nauwelijks iets aan de hand is. “Had je je been maar gebroken”, verzuchtte vaak een van mijn huisartsen, als ik weer eens zielig zat te snotteren in zijn spreekkamer. “Dan ga je toch gewoon dood!”, voegde mij een stokoude psychiater ooit toe.

De deprimerende herfst: licht is de factor!

Daarom mag u de tip tegen de herfstdepressie, zoals die hier nu volgt best ter harte nemen. Het is een onmiddellijk werkend middel, dat helemaal niks kost en waarvan het effect enige dagen kan aanhouden. Probeer het, maar kijk uit met boosheid op echte mensen in je omgeving gericht. Boos worden op jezelf kan ook, maar met mate!
Razend
Hier komt het probate middel, dat ik iedereen mag aanbevelen: jezelf eens furieus kwaad maken. Zo kan ik razend worden, als ik zie dat er nu mediatypes alweer met duizend euro, zogenaamd van hun eigen geld naar de beurzen rennen om aandelen te kopen, terwijl de inkt van de miljardendeals nog niet droog is en de financiële wereld nog amechtig nahijgt. Aan dit soort operaties worden weer centimeters ruimte gegeven en minuten tv. Enkel en alleen om de kleine man of vrouw weer zo gek te krijgen de zuurverdiende spaarcentjes in een bodemloos vat te kiepen. Zap door, mensen; leg weg die krant! Beleggen is alleen voor stinkerds die toch teveel geld hebben! Niet doen, dus!
Zo, dat is beter dan de beste griepprik en het dito antidepressivum!

Bunter


Deze openhartigheid is eerder in verkorte vorm verschenen in Zondagsnieuws van zondag 19 oktober al de column Úitzicht op...' onder het kopje 'Griepprik'

Geen opmerkingen: