dinsdag 15 juli 2008

CHINEES DAGBOEK III

Even vooraf:

Er is een beetje ongeduld, heb ik gemerkt, omdat mijn reisdagboek zo langzaam en met zo'n kleine stukjes op gang komt. Er zijn ook mensen die absoluut niet gediend zijn van informatie over de Chinese taal en het schrijfsysteem, terwijl dat nu juist mijn grote passie is. Vandaag is het daarom anders: vandaag leest u een stuk langer over ons vertrek. En ik zal de eerdere afleveringen er nog eens onder hangen, zodat de start in elk geval een geheel wordt. Er is nog een probleem. Onze Chinafoto's zijn niet digitaal, omdat we toen nog met heel veel rolletjes klungelden. Ik zal proberen dat via Google-afbeeldingen op te lossen. Voor het moment zal ik nog een paar fraaie karakters in de sidebar pletteren met een beetje uitleg. Daar gaan we:

Chinees dagboek, deel III

中(zhōng)国(guó) 日(rì)记(jì),第(dì)三(san(1)) 部(bù)分(fen)


Met Bunter naar Beijing III


Vertrokken!!

“Vrijdag 14 april 2006. 8.27 voor Roermond in Intercity:

Ja, Ja, Ja: we zijn vertrokken!!!
Om 7.40 uur precies reed Atax voor en om 7.50 waren we op Geleen-Oost. We hebben Gode zij dank allebei heel goed geslapen. Alleen om 03.00 uur moest ik er effe uit. Om 8.09 uur de Intercity in Geleen-Oost. Na even puzzelen en met hulp van een Engelbewaarder NS-er konden we - Ine zag het – vanaf Eindhoven voor korting reizen. We konden een ander beginstation invoeren. De machine spuwde ook nog onze pinkaart uit, maar dat was ook zo opgelost.
Roermond : hij vertrekt weer.
9.27 uur: we rijden weg uit Eindhoven met de nieuwe Schiphol express. Kopjen kofje in de wachtkamer annex kiosk. We zetten onze tweede pleister in: Ine haalt haar vinger open aan een braampje aan een schroef op het handvat van haar rode koffertje. Ik heb mijn linkerschoen en sok al uitgehad omdat een scherp teennageltje me erg geneerde (zjeneerde). In ieder geval rijden we weer. Het weer is uitgesproken somber, zwaarbewolkt met af en toe regen. Gloomy dus. Bah!
16.30 uur. Vliegveld Frankfurt. We waren om 11.00 uur in Amsterdam en ons vluchtje naar F. vertrok met een vol kwartier vertraging om 14.50 uur, omdat de heenkist veel te laat binnenkwam; we hebben lang aan gate B09 gezeten zonder dat er überhaupt een vliegtuig aan de slurf stond. Pas ± 5 minuten voor het geplande vertrek kwam een ±120 personenkistje aangekakt. Gelukkig hebben we hier in F. voldoende overstaptijd en kunnen we hier nog ruim een uur over de stoelen hangen. Reeds gebaord, afgescheurd maar nog in de wachtkamer tot 17.30 uur. We hebben nog een ruk van 10-11 uur voor de boeg.
De security bij aankomst in F. was extra streng. Ik moest zelfs mijn bergschoenen uittrekken. Aanstellers! Misschien al WK-nerven,. Natuurlijk. Aan boord in ± krap een uur, waardoor we weer op het tijdschema in konden lopen, serveerde men ons nog iets te drinken en een sandwich met worst en kaas. Toen de meisjes het afval ophaalden, begonnen we alweer te dalen. Ik zat aan het raampje, stoel 12 A.”

II

“Woensdag 12 april 2006, kwart voor vijf.

De grote dag nadert met grote stappen. Vandaag heb ik de allerlaatste boodschappen voor de grote reis gedaan: hemdjes, fotobatterijen, heuptasjes, sigaartjes enz. enz. Hierbij nog een nuttige uitdrukking voor a u b bij geven in het Mandarijn:
Qǐng nǐ xiào na
Wilt u a u b met vreugde (lachend) ontvangen:
请你笑 ?
De holwortels (vogeltjes op tak) bloeien met een dozijn. De tweede L. martagon staat er weer. De primula’s veris (sic) beginnen ook en de speenkruiden. Doei.”


I

二(èr) 〇(líng) 〇(líng) 六(liù) 年(nián) 一(yī) 月(yuè) 二(èr) 十(shí) 二(èr) 日(rì) 星(xīng) 期(qī) 天(tiān),

zondag 22 januari 2006

“In karakters en pinyin dus; de eerste datering in dit reisboek is al op vrijdag, 20 januari, 2006, bij elkaar gezocht, omdat er zondag, als we naar de Summum Chinadag gaan in Artis, Amsterdam, geen tijd zal zijn om dit soort ingewikkelde kunsten te doen. Het is wèl onze eerste stap naar het Middenrijk, China!
Zondag, vijf voor tien a.m
Met hindernissen zitten we nu in de trein naar Amǔsìtedàn, zeggen de Chinezen. Kaartautomaat 60 (Spaubeek) stuk, en in Sittard, onderaan de trap twee keer moeten proberen vanwege de 000 vóórcode. Nog net de vroeg aankomende sneltrein gehaald.”

Bunter

Geen opmerkingen: